tisdag 14 december 2010


hon är rätt lurvig, hon min lilla ängel.

sov skitdåligt natten till måndag vilket resulterade i att jag skolkade från skolan. vilket i sin tur orsakade att jag inte hade tillfälle att köpa kompendiet till kursen. jag fick åka dit i dag i stället. tacksam för svtplay i mobilen. tittade på de avsnitt av ung och bortskämd som jag inte orkade kolla klart på i går. mkt besviken över att min favorit fick åka hem. tycker att de kvarvarande tjejernas pappor är så jävla konstiga, helt blinda för sina egna ungars beteende. paulinas pappa hjälper ju knappast hennes utveckling med att säga jag tycker du ska fortsätta som du gjort, fortsätt vara dig själv. konstig uppfattning om vad som konstituerar ett jag. såtillvida hennes pappa inte tycker att hennes identitet består i att vara passiv, undflyende och ansvarslös. om det var min pappa hade jag blivit arg, men å andra sidan hade jag nog kanske inte ens fattat vad jag själv just menade om min pappa inte hade varit den han var, utan om min pappa istället var samma som paulinas.

har läst mouffe i dag. hon gör skillnad på politik och det politiska. sedan talar hon också om det här med relativa identiteter, att ens identitet eller grupptillhörighet kräver en motsats. ett vi kräver ett de. därmed inte sagt att det handlar om vänner och fiender. de som tillhör de andra behöver inte vara ens fiender.

hursomhelst. eftersom identifikation kräver sin motsats har jag de senaste två dagarna känt mig mycket vuxen och ansvarstagande i relation till kidsen i ung och bortskämd. dessutom har det här med diskplockning hemma funkat relativt jämnt, varannangångish.

the key word is do it.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar