fredag 16 juli 2010

Göra slut med facebook

Jag har gjort slut med Facebook. Istället startar jag en ny blogg. Behovet att uttrycka mig finns fortfarande kvar. Lusten att koppla statusrader och gruppmedlemskap till mitt sökbara fullständiga namn gör det inte. Blogg är nästan anonymt. I blogg kan man i alla fall välja vad som ska kopplas samman med ens fullständiga namn. Helst ingenting. Facebook förstörde allt. Under 9-10 år hade jag varit anonym på nätet. Allt kopplat till mitt efternamn var yrkes- eller hobbyrelaterat. Någonting jag kunde stå för. Personliga och privata åsikter vill jag inte bjuda till allmän beskådan. Ni fattar. Även om ni kanske inte tänker som mig. Vissa påstår till och med att man inte kan tänka som jag. Inte i de sociala mediernas tidsålder. Men jag jobbar inte med PR, så jag behöver inte vara ett personligt varumärke. Tack.

Det gör mig ledsen när morgontidningarnas journalistik liknar kvällstidningens. Som i dagen DN om att toppbetyg numer är värdelösa. Var försiktig med dina ord, skulle jag vilja skriva till journalisten som skrev så. Värdelös är knappast en relativ term. Och knappast ett ord man kan slänga med hur som helst.

Jag kunde inte sova. Så jag gick upp. Vanligtvis sover jag till lunchtid. Gången innan jag sov, låg jag i sängen i ett och ett halvt dygn. Med matpauser. Och medicinpauser. Det kan kosta att slarva med ppillerintagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar