fredag 23 juli 2010

Gör saker ordentligt, eller låt bli!

För att tillfredställa mitt slumrande behov av kreativitet och behovet av allmän sysselsättning såhär på sommaren så har jag gett mig i kast med att måla om köket. Hallen behöver också målas om, men det är fula hål i den väggen som måste tas om hand innan jag kan börja måla där. Jag har inte riktigt ork att börja riva bort tapeten, spackla och slipa - bara för att få min kreativa ådra för tillfället tillfredsställd. Den kreativa och den lata ådran i mig har alltid tvingats samarbeta. Kanske är det därför jag inte blev konstnär. För att jag är lat. Troligtvis är det så.

Har gjort första och andra strykningen i köket. Innan dess maskerade jag noga allt som inte skulle målas. Samt skar bort tapetkanter från förra tapetseringen som, liksom mycket annat i den här lägenheten, känns som ett fuskjobb. Tapeterna gick ner över golvlisterna, troligtvis för att den som tapetserade inte orkade måla om golvlisterna också. Där tapeten hade suttit var golvlisterna både trasiga och smutsiga. These kinds of things can make me so pissed off. Varför gör man inte saker ordentligt?

När jag och sambon bytte fulgarderoben i hallen till en mycket snyggare, och tack och lov lite bredare och mycket högre, märkte vi att bakom den förra garderoben fanns ingen tapet, bara väggputs! Och under den fanns ingen golvmatta. Husen är bygda på 1950talet och kom med inbyggda garderober i hallen. Dessa måste således ha tagits bort och ersatts med en mindre garderob. Troligtvis någon gång på 70 eller 80talet av det andra lagret tapet att döma. Så jävla dåligt att inte tapetsera bakom den! Sparat 2*3 meter tapet och knappt en kvadratmeter golvmatta. Vilket jävla fuskjobb!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar