torsdag 16 december 2010

jag älskar att vara student. då kan man, de dagar man inte har föreläsningar/seminarier, sitta i sin säng och läsa, skriva och googla tusen grejer man kommer på i samband med läsningen.

senaste läste jag femme-inisten och antropologen ulrika dahls text om "(re)figuring femme fashion" i lambda nordica 3-4 2009. strukturen i texten är lite hoppa fram och tillbaka och hon använder engelska ord jag inte stött på tidigare. men jag gillar att hon tar upp femmetemat, vilket inte blivit teoretiserat lika mycket som de förtjänar. lesbiska femmes har liksom lämnats utanför den (vita medelklass)feminismen. Och kvinnor som gillar mode, oavsett lesbiska femmes eller heterokvinnor, har blivit dumförklarade. I stället har det rådit ett "upplysningsideal" inom feminismen, som skjutit ifrån sig de kvinnor som inte avstår från (annat än "naturligt") smink och klänningar.

imorgon klaffar dagen galet perfekt. på morgonen, filosofiseminarium om politisk filosofi. förmiddagen bjuder till sexualitetsföreläsning, sedan lunch, och sist sexualitetsseminarium. på kvällen bjuds det på tacofest hemma hos min lillebror och hans sambo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar